Systematiskt brandskydd

Genom SBA går vi noggrant igenom er arbetsplats på löpande basis, för att kontrollera och säkerställa att ni är förberedda och utrustade för olika scenarion som innefattar brand.

Vi ger er en kartläggning och riskanalys för att arbeta proaktivt och förekomma möjliga skador och risk för brand.

Inom systematiskt brandskyddsarbete ingår alltid utbildning och rådgivning. Företaget ansvarar för medarbetares säkerhet och är skyldiga att säkerställa att nödvändiga åtgärder utförs för att minimera brandrisken. Mycket arbete läggs också ned i form av övning och förberedelse för hur man agerar som grupp om faran skulle vara framme.

I det förebyggande arbetet ingår också utbildning inom hjärt- och lungräddning, så att ni kan påbörja arbetet med livräddning innan ambulanspersonal hunnit fram. Några timmars utbildning och årliga kontroller av kunskap och beredskap kan vara värt en livstid om det plötsligt skulle bli skarpt läge.

Vi utbildar också mer generellt kring arbete som kan genomföras i väntan på ambulans och räddningstjänst. Förberedelse för akuta situationer kan rädda liv, beroende på var ni befinner er kan det ta lite tid innan utryckningspersonal hinner fram och då blir det avgörande att personal på plats kan ta vid och påbörja arbetet.

Under regelbundna kontroller säkerställer vi att brandlarm och brandsläckare fungerar, att de står där de ska och om behovet uppstått av att öka på eller flytta några. Ett fullständigt brandskydd innefattar även diverse andra brandskyddsprodukter, vilka i sig kräver kunskap och förståelse för användning. Vi går igenom att även dessa är placerade och fungerande.

Pålitlig Väktartjänst och Säkerhetslösningar 24/7

För att upprätthålla säkerheten på en arbetsplats som har mycket känsligt gods eller information kan det behövas väktare som säkrar området. Med Lexium som partner kan ni anlita pålitliga, utbildade och engagerade väktare.

Vi utför rutinmässiga ronderingar, bemannar vaktstationer och upprätthåller ordningen på området.

Större internationella aktörer har ofta grindvakter för att obehöriga inte ska äntra området. Stora industrier kan inte släppa in vem som helst och ofta behövs ett inpasseringssystem för att hantera transportörer som ska hämta eller lämna gods. Då krävs pålitlig vaktpersonal som har kunskap och befogenhet.

Rätt vaktpersonal

Att rekrytera vaktpersonal är både komplext och tidskrävande. Utbildade väktare ska genomgå lång utbildning och ert företag är såklart måna om att vakterna har relevant erfarenhet och är pålitliga. Genom att anlita en partner med lång erfarenhet inom bemanning och rekrytering av väktare, kan ni med säkerhet lita på att rätt väktare hamnar på rätt plats.

Er huvudsakliga verksamhet ska kunna drivas tryggt och säkert, personalen ska aldrig behöva oroa sig och gods på området ska kunna hanteras ostört. Att bemanna vaktstugan med pålitliga väktare är ett första steg för att säkra arbetsplatsen.

Larm och övervakning

Utöver det kan ni lägga till såväl larmsystem och kameraövervakning för att ytterligare säkra området. Oavsett behov kan vi tillsammans göra en riskbedömning och en utvärdering av den totala ytan för att se över var vakter ska placeras, hur ofta ronderingar ska göras och vilka delar av ytan som ska täckas med kameraövervakning. Er säkerhet är vår prioritet.

Bemannat 24/7

En del av att vara väktare är att finnas på plats året runt. Gärningsmän passar på när det är lugnt på arbetsplatsen, när ingen är där kan man enkelt bryta sig in och råna i lugn och ro. Med pålitlig och engagerad vaktpersonal bemannar vi vaktstationer och arbetsplatser hela dygnet, året runt.

Effektiv säkerhet med smarta lås och passersystem

Med digitala lås och smarta passersystem slipper ni både hålla koll på kvittering av nycklar samt att ni får en mycket god överblick av in- och utpassering i lokalerna.

Bättre överblick av ytor

Det går också bättre och enklare att avgränsa ytorna i lokalen, så att passerkort eller identifiering behövs för att besöka olika delar av lokalen. På så vis kan flödet av besökare eller användare tydligare mätas och överblickas. Det ökar säkerheten men också generera en rad olika förbättringsmöjligheter när ni får en bättre överblick av hur lokalen används.

Moderna passersystem ska vara lätta att använda

Ett steg i digitaliseringen innebär dock ofta svårigheter för delar av dem som förväntas använda nya system. Moderna passersystem måste därför vara smidiga och enkla att använda, så att ingen av de potentiella användarna riskerar att ha svårt att förstå hur de nya systemen fungerar. En del av konceptet med smarta passersystem är att behovet av fast bemanning minskar då större del av besöksflödet kan styras digitalt och då på distans eller automatiskt.

Men riskerar användare att missförstå eller använda passersystemet fel förloras en stor del av de initialt beräknade värdet. Därför är valet av system, installatör och noggrant upprättande av instruktioner och rutiner av största vikt. Kontakta gärna oss så bistår vi med erfarenhet och expertis i frågan.

Enklare att styra access

Med moderna passersystem kan ni också enklare, genom en adminvy i systemet, slå av och på tillgång till lokalerna. Det går också att finjustera detta så att vissa användare har access till delar av lokalen medan andra inte har det. Givetvis kan man också tidstyra access, så att lokalerna till exempel enbart är tillgängliga för anställda på arbetstid, medan fastighetsskötare och lokalvårdare har tillgång till lokalerna dygnet runt.

Bygga ut passersystem över tid

Ett modernt lås- & passersystem kan också enkelt byggas ut över tid. Det innebär att vi smidigt kan skala upp i den takt er organisation växer. Om det så är ytterligare fastigheter eller bara om- eller utbyggnation av befintliga lokaler så är det smidigt att sätta upp nya passerstationer och sedan tilldela access.

Det går också att uppgradera systemen med till exempel inbyggd kameraövervakning, inbrottslarm, porttelefon och smarta bokningssystem.

Med smarta bokningssystem går det till exempel att styra access under en specifik tid när en bokning äger rum. Låt säga att en användare bokar en tvättid, då kan access automatiskt tilldelas under enbart den tid som själva tvättiden äger rum. Samma gäller givetvis för ett läkarbesök, kontorsbesök, bokad städning eller ett möte i ett av kontorens konferensrum.

Larm och Kameraövervakning

Med ett larmsystem är larmcentralen alltid redo. Inbrott kan ske trots att ni har ett larmsystem installerat, då får larmcentralen informationen och skickar direkt ut en väktare för att undersöka platsen.

Att larmet går betyder att gärningsmännen får långt mindre tid på sig, och mindre skada hinner då bli skedd. Med högtalarsystemet kan man också kommunicera med gärningsmännen och tala om att vaktpersonal är på ingång.

Ökande brottslighet

Enligt statistik från BRÅ har inbrott ökat senaste åren, dock klaras endast ett fåtal av dessa upp. Ett pålitligt larmsystem är därför en mycket bra investering för er verksamhet. Larm med övervakning avskräcker gärningsmän från att ens göra inbrottsförsök.

Larmcentral

Förhoppningen om att därefter lyckas ta fast rätt personer ökar avsevärt med en pålitlig leverantör av ett säkerhetssystem. Lexium har lång erfarenhet som helhetsleverantörer av en trygg och säker arbetsplats. Med det kommer långa partnerskap med marknadsledande leverantörer av säkerhetstjänster.

Säkerhet med kameraövervakning är ett effektivt sätt för företag att skydda sina lokaler och motverka inbrott, stöld och skadegörelse. Med kameraövervakning utomhus finns även tillgång till larmcentralen som snabbt kopplas in om larmet skulle gå. Med kameror och högtalarutrop kan man hejda en pågående situation, och tvinga gärningsmän att tänka om. Genom kameraövervakning ser man direkt via larmcentralen vad som pågår och kan skicka dit relevant personal och vaktstyrka.

Kamerabevakning

Utbudet av kameror är brett med möjligheten finns att lägga till flexibla lösningar anpassade för yta och behov. Systemet är anpassat så ni själva kan följa aktiviteten på området i realtid, både lokalt och på distans.

Säkra hela området

Oavsett storlek på yta som ska täckas har vi möjligheten att erbjuda er ett system som är tillräckligt stort för att täcka hela området. Vissa delar av området kan vara känsligare än andra, och behöver då prioriteras. I andra fall kan hela området bevakas av kameror.

  • 20+ års erfarenhet

  • Pålitlig Vaktpersonal

  • En kontakt, ett avtal – alla tjänster

  • Utbildning och årliga kontroller

  • Brett nätverk av partners

  • Moderna passersystem

Vanliga frågor om SÄKERHET & VÄKTARTJÄNSTER

Vi erbjuder ett brett spektrum av säkerhetstjänster, inklusive ronderande väktare, larmövervakning, tillträdeskontroll, brandskyddsronder och riskanalyser. Vår målsättning är att säkerställa att er fastighet och dess invånare är trygga dygnet runt.

Vi arbetar nära våra kunder för att förstå deras unika behov och utmaningar. Vi erbjuder skräddarsydda säkerhetslösningar som inkluderar anpassade patrullscheman, specifik larmhantering och integrerade säkerhetssystem för att matcha just er fastighetsprofil.

Våra väktare är strategiskt placerade och har tillgång till moderna verktyg för att säkerställa snabb respons. Vid ett larm eller incident kan vi garantera en väktare på plats inom avtalad tid, vilket vanligtvis är några minuter beroende på platsens geografiska läge och specifika avtal.

Våra väktare genomgår omfattande utbildning som uppfyller branschens krav och standarder. De är certifierade och får regelbunden fortbildning för att hålla sig uppdaterade om de senaste säkerhetsrutinerna, teknikerna och juridiska föreskrifterna.

Fyll i formuläret för att komma i kontakt med oss

Vill du utöka till fler servicetjänster, har frågor kring pågående uppdrag eller vill komma i kontakt för övriga frågor? Skriv till oss så återkommer vi så snart vi har möjlighet.