Lexiums uppförandekod
Vår uppförandekod
Lexium vill skapa mervärden för kunder, medarbetare, leverantörer och aktieägare samtidigt som vi bidrar till en hållbar samhällsutveckling. För att uppnå detta arbetar vi aktivt med god affärsetik och socialt engagemang samt fokuserar på klimatfrågor.
Vi kräver att uppförandekoden efterlevs
Uppförandekoden gäller alla i Lexiumkoncernen, från den enskilde medarbetaren till ledning och styrelse. Lexiums uppförandekod (“Code of Conduct”) ålägger alla medarbetare att följa de lagar som reglerar verksamheten.
Om uppförandekoden
Grunden för uppförandekoden är Lexiums kärnvärden. De vägleder vår verksamhet. Lexium följer FN´s ”Global Compact” och vår uppförandekod bygger på dess tio (10) principer inom områdena mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och bekämpning av korruption.
Medarbetares skyldigheter
Medarbetare i Lexium ska omgående slå larm vid misstanke om sådant som strider mot uppförandekoden eller lagstiftning. Lexium erbjuder flera möjligheter att rapportera misstanke om överträdelse, i första hand genom registrering i Lexiums ärendehanteringssystem.
Kort sammanfattning av Lexiums uppförandekod
För hela verksamheten
Ett integrerat samarbete
Lexiums egna ansvar
Lexium har det fulla ansvaret för alla tjänster vi utför, samt för de produkter vi säljer till våra kunder. Ansvaret inkluderar specialiserade och utvalda underleverantörer och samarbetspartners i vårt nätverk.
Digitala lösningar för minimal miljöpåverkan
Vi digitaliserar mycket av de administrativa processerna, vilket b.la gör att såväl våra kunder som vårt nätverk av leverantörer är integrerade i vårt IFM-system. Det gör att vi alla i realtid får, har och agerar utifrån samma information, samtidigt.
ISO certifieringar och Leverantörerns avsvar
Lexiums var det första IFM-bolaget i Sverige som ISO certifierats inom såväl Hälsa & Säkerhet (45001), Kvalitet (9001) som Miljö (14001). Sista delen gjordes i mars 2019.
Kontinuerlig utveckling och förbättring är i fokus
Vi arbetar långsiktigt och kontinuerligt i våra leverantörssamarbeten för att båda parter ska ha intresse av att investera i utveckling och specifika kundlösningar. Detta leder till bättre lösningar och ökat värde för våra uppdragsgivare tillika kunder.
Vanliga frågor om Leverans och fakturering
Viktig information: Leverantörsfakturor som har fel bolagsnamn, adress alternativt saknar eller har en felaktig fakturamärkning kommer vårt affärssystem automatiskt att skriftligen reklamera och bestrida, vilket innebär att den som ställt ut faktura måste göra om densamma. Då detta är en automatiserad IT-process kan vi inte ändra denna setup.
Fyll i formuläret för att komma i kontakt med oss
Vill du utöka till fler servicetjänster, har frågor kring pågående uppdrag eller vill komma i kontakt för övriga frågor? Skriv till oss så återkommer vi så snart vi har möjlighet.